Categorieën
Mike's notities

Pas op! Sneeuw!

Met lichte verbazing lees ik een e-mail van de NS:

Voor morgen wordt sneeuw verwacht.

Wij adviseren u daarom vlak vóór vertrek de NS Reisplanner op ns.nl, mobiel.ns.nl
te raadplegen voor een actueel reisadvies.

Tjee, er komt sneeuw. Dat zal wel een storm zijn als de NS bij voorbaat waarschuwt voor ongeregeldheden op het spoor. Ik check de weersverwachting op KNMI.nl:

Morgen overdag valt er op veel plaatsen in het land regen met mogelijk ook wat natte sneeuw. Met name in het oosten valt de neerslag als sneeuw waarbij uiteindelijk enkele centimeters kan vallen.

Dat klinkt niet als een heftige sneeuwstorm.

Ik lees het NS mailtje nog eens, maar besef dat ik het de eerste keer toch goed heb gelezen.

Ironisch dat we tot voor kort nog werden getrakteerd op reclamespots waarin conducteurs kleine kinderen lastigvielen met hele verhalen over konijntjes en verwarmde wissels. De NS was volledig winterklaar was de boodschap. Ja, ja. Sinds de eerste sneeuwvlokken die illusie teniet hebben gedaan, zie ik die spotjes niet meer. Maar krijg ik wel waarschuwingsmailtjes van de directeur consumentenmarkt van de NS omdat er sneeuw op komst is.

Is het nu echt zo dat we bij ieder wisseweerwasje een waarschuwing krijgen? Is het nu echt zo dat bij ieder zuchtje wind, ieder sneeuwvlokje of ieder vallend blaadje de treinen vertraagd zullen zijn? Als dat laatste het geval is, kon het nog wel eens heel lange winter vol vertraging kunnen worden.

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

13 reacties op “Pas op! Sneeuw!”

je wordt gewoonweg bang van dit soort berichten. je denkt meteen: oh, dat wordt dus niet treinen deze week. …

ik zie al mensen in supermarkten voedsel inslaan, thuiswerkopdrachten verzamelen waardoor het nieuwe werken opeens het sneeuwe werken heet.

… zucht …

Er is al veel over de NS gezegd, maar ze blijven me verbazen. In Siberië en Australië rijden treinen bij de meest extreme weersomstandigheid, maar hier is een spatje sneeuw al te veel. Maar laten we het anders bekijken: misschien zijn in Nederland de veiligheidsrichtlijnen wel zo extreem betuttelend dat we dit met z’n allen over onszelf hebben afgeroepen.

Dat zou natuurlijk kunnen, dat het een regeltjes kwestie is en dat er daarom veel vertraging is. Dat neemt echter niet weg, dat zo’n mailtje onnodige bangmakerij is. Misschien om claims achteraf te voorkomen.

Iedereen die wel eens aan grote projecten heeft gewerkt kent het fenomeen van ‘Cover my ass’. Je kent dat wel: dikke specificaties waarin elke vorm van verantwoordelijkheid bij de ander wordt gelegd. De NS kent dit trucje nu ook. Moet je opletten wat er gebeurt als er weer een keer reizigers stranden omdat de NS geen treinen kan laten rijden vanwege sneeuw. De volgende stap is dat als het sneeuwt, je een eigen risico verklaring moet invullen voordat je de trein instapt.

vreemd want hier regent het heel hard. geen sneeuw. Ik erger me ook aan de bangmakerij van de telegraaf. ‘horrorwinter op komst!’. nou dat zal wel meevallen hoor… ze doen alsof we allemaal zonder eten en verwarming op een veld moeten kamperen bij -40…..

Erg klantvriendelijk zo’n mailtje. Ik heb het ongeveer een jaar lang gedaan: ’s ochtends nog voordat ik onder de douche stapte ging de computer aan en checkte ik ns.nl, storingen en actuele vertrektijden. Wat denk je? Nooit iets aan de hand, tenminste, online niet. De werkelijke situatie: dagelijks vertraging, en dan heb ik niet eens over de ingecalculeerde 10 minuten. Wij (Nederlanders) zijn ongetwijfeld zeikerds, maar het gaat vooral om de communicatie. Iedere dag sta ik zo’n 10 minuten in de kou te wachten op een vertraagde sprinter, zonder omroepbericht of aanpassing op de borden. In die tijd kan ik ook bij de Starbucks een warme kop koffie halen. En die ene keer dat ze ‘enkele minuten vertraging’ omroepen komt dat kreng keurig op tijd aanrijden… Wat een prutsers!

Over NS communicatie gesproken: Ik moest laatst zo lachen toen die knakker van de NS je begon lastig te vallen op twitter omdat je iets zei over vertraging :).

Maar je hebt gelijk: ik word soms helemaal gek van die onduidelijkheid op het spoor en de perrons. Veel mensen klagen erover, waarom wordt dat niet opgepikt door zo’n bedrijf? Of zijn die sneeuw mailtjes het beste wat ze kunnen bedenken?

Reacties zijn gesloten.