Daybreakers speelt zich af in het jaar 2019. Ongeveer tien jaar geleden viel de mensheid ten prooi aan een vampiervirus waardoor een deel van de bevolking in vampiers is veranderd. En die willen bloed zien, nou ja, proeven.
Mensen worden uitgemolken tot hun laatste druppel, maar wanneer er van de mensheid nog maar 5 procent in leven is, wordt bloed een schaars goed. Daarom werkt wetenschapper en vampier Edward Dalton (Ethan Hawke) aan een bloedvervanger. Dan ontmoet hij Elvis (Willem Dafoe, niet de king) – een voormalige vampier die heeft ontdekt hoe je weer mens kunt worden. De redding van de mensheid lijkt in zicht, ware niet dat Daltons vampiergenoten liever gewoon nachtwezens blijven.
Koffie verkeerd
Het aantal vampierfilms is inmiddels oneindig, toch hebben de gebroeders Spierig, script en regie, met Daybreakers een aardige genrefilm afgeleverd. Het is genieten van de kleine grapjes die ze in het dagelijks leven van een vampier hebben geschreven. Die drinkt zijn koffie namelijk altijd met een wolkje bloed en leidt een decadent leven. Je kunt makkelijk de ene peuk na de andere opsteken, want dood aan kanker ga je toch niet. Auto’s zijn met zwartgetinte ramen en videoschermen uitgedost om overdag rijden mogelijk te maken. En je kan dan zo hard rijden als je wilt: de politie gaat pas ’s nachts aan het werk.
De leuke vondsten kunnen niet verhullen dat het script ook wat vragen onbeantwoord laat: waarom is niet iedereen besmet geraakt met het vampiervirus? En hoe zijn de mensen besmet? De film houdt genoeg vaart om dat soort vragen even te vergeten; ook het vermakelijke spel van acteurs als Willem Dafoe en Sam Neill biedt genoeg afleiding. Daar steekt Ethan Hawke, die een getormenteerde vampier speelt die liever gewoon mens wil zijn, toch een beetje bleek bij af.
Ondanks het intrigerende uitgangspunt vervolgt de film een voorspelbaar pad. De vampierwereld is met een beperkt kleurenpalet in beeld gebracht, waarin koude kleuren overheersen en waar alles wat rood is lekker opvalt. (Dat koude kleurenpalet kennen we van wel meer futuristische films, dat het er somber uitziet in de toekomst is een bekend cliché.) We zien de wereld waarin de mensheid leeft, vooral in dagscènes waarin warme kleuren overheersen. Een simpele, doch effectieve manier om het contrast tussen beide volken aan te geven.
Extra’s
Voor de liefhebbers bevat de dvd een making of van bijna twee uur. Saillant detail: de hoofdfilm duurt slechts 96 minuten. Ook een aangename aanvulling is de korte film The Big Picture, van dezelfde regisseurs. Hierin ziet een meisje via het beeldscherm van haar televisie, hoe haar leven eruit had gezien als ze wel op de eetuitnodiging van de buurman was ingegaan. Iedere keer als ze naar het volgende kanaal zapt, ziet ze een nieuw moment van haar toekomst. Een bijzonder concept met een verrassende afloop.
Een groot minpuntje aan de dvd is het feit dat je bij iedere kijkbeurt eerst alle trailers moet doorskippen omdat je niet meteen naar het hoofdmenu kan doorklikken. Daar moeten ze bij Dutch Film Works toch eens iets aan doen.
Daybreakers, USA 2009.
Regie: Michael Spierig, Peter Spierig
Met: Ethan Hawke, Willem Dafoe, Isabel Lucas en Sam Neill.
Nu op DVD: DFW.
Deze recensie is ook op het filmblog van Zone 5300 gepubliceerd.
12 reacties op “Daybreakers”
Vond het wel een leuke film. Helaas inderdaad erg clichématig naarmate het einde vordert, maar het uitgangspunt is super.
Goede recensie! Ik ben helemaal into vampiers nu, maar dan op een heel andere manier: lees nu ‘Morgenrood’ van Stephenie Meyer. Het is grappig om te zien hoe bedenkers op verschillende manieren invulling geven aan de vampier, want in het boek dat ik lees komen ze overdag wel gewoon buiten, al gaat eenmaal in de zon gaat hun huid glinsteren.
Ik ben er overigens nog niet uit of ik deze film wil zien.
Ik vind vampiers ook een erg leuk concept, zoals je weet ben ik nogal fan van Buffy, maar kan me ook goed vinden met de visie van bijvoorbeeld Bram Stoker. Dat die vampiers in Twilight alleen oplichten als ze in de zon terechtkomen vind ik toch wel jammer. Het feit dat ze het zonlicht doorgaans niet kunnen verdragen vind ik dramatisch juist heel sterk. Waarom zouden ze zich in Twilight zorgen maken als ze nu in de zon komen? What’s the fun in that?
ik ben de Mortal Instruments Series van Cassandra Clare aan het vertalen (deel 1 in oktober in de winkel, deel 2 voorjaar 2011). Daar komen ook vampiers in voor. Die mogen verder niet buitenkomen ofzo, alleen was er een normale mensenjongen per ongeluk vampier geworden en toen kon ie ineens toch naar buiten overdag. beetje flauw… ik ben iedere dag bezig met vampiers nu. Nu ook weer boek aan recenseren met vampiers. word er beetje gek van. tijd voor nieuwe trend… (maar wel eerst allemaal even mijn vertalingen kopen natuurlijk….)
@Menno: Eigenlijk jammer dat originele uitgangspunten toch uiteindelijk met een sisser aflopen.
Hey ga je recensie niet lezen heb hem gisteren net gedownload op mijn iPhone
maar moet hem nog kijken.
Maar het begin lijkt interressant te zijn we gaan het wel zien..
Grt Wolf
Ben benieuwd wat je ervan vindt. Laat je het nog even weten?
…. en dan komt de Amerikaanse remake van “Let the right one in” er ook nog aan…
Ik denk dat ik die maar oversla. Ik vond het origineel erg goed en wil niet dat mijn beeld van de film ‘besmet’ wordt door de Hollywoodversie.
Klinkt aardig, maar eens downloaden. Geen verkeerde acteurs ook 🙂
@Michael Minneboo Dat kan je wel bedenken toch? ’t Valt nogal op als hun huid gaat glinsteren waardoor, zodat ze ontdekt kunnen worden. Ze leven daarom alleen in gebieden waar het altijd regent/bewolkt is. En als dan een dag de zon schijnt, blijven ze binnen.
Ik vind deze invalshoek juist wel een verademing, maar begrijp wel hoe jij er over denkt: ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat zombies rennen.
@Aukje: Daarin vinden we elkaar helemaal: ik vind het ook naar als Zombies rennen. Wat Twilight betreft vind ik het glinsteren, oftwel het zichtbaar maken dat ze vampiers zijn, simpelweg niet dramatisch genoeg. Het zonlicht als beeindiging van hun eeuwige leven, daar kun je gewoon veel meer mee. Stel dat iemand ziet dat een vampier een vampier is, dan is deze toch veel meer een bedreiging voor een mens dan andersom? Niet tegen de zon kunnen maakt dat ze een zwakte hebben en dat maakte ze interessant.