Categorieën
Film

Film A-Z: M

Het is vrijdag dus tijd voor mij tweewekelijkse Film A-Z. Vandaag de M, want het is nooit te warm om goede films te kijken. Enjoy.

Man on the Moon (Milos Forman, 1999)
Het levensverhaal van de eigenzinnige komiek Andy Kaufman met liefde verfilmd. Jim Carrey zet een zeer overtuigende Andy Kaufman neer. En een goede Tony Clifton, Kaufmans alter ego. Maar laten we ook acteur Paul Giamatti niet vergeten. Hij speelt Bob Zmuda, de compadre van Kaufman met wie hij snode grappen bedacht. Zmuda schreef ook een memoir over Kaufman. Wie dat boek uitleest, ziet de wereld opeens op een complete nieuwe manier. Dat overkwam mij in ieder geval. Lees het boek na de film, andersom merk je dat de makers van Man on the Moon veel hebben gesleuteld aan de werkelijkheid om er een kloppend verhaal van te maken. Maar ach, wat geeft dat eigenlijk. Het leverde een boeiende flick op, van een boeiende vent.

De band REM maakte nog een mooi liedje over Andy Kaufman.

The Matrix (Andy Wachowski, Lana Wachowski, 1999)
Toen de eerste Matrix-film uitkwam, was ik flabbergasted. Het was steevast de beste film van dat jaar. Goed uitgevoerd, vol met technisch hoogstaande filmsnufjes. Een boeiend verhaal over werkelijkheid en schijnwerkelijkheid. Over wat echt is en virtueel, maar reëler aanvoelt dan de werkelijkheid. Vooral vondsten als de verklaring voor déjà vu, wat dus komt omdat het computersysteem zich aanpast en er dus een kleine loop in het computerprogramma ontstaat, vond ik prachtig. En verder lekker semi-relieus geneuzel. Religie moeten we toch niet serieus nemen. Niet in deze wereld, noch in The Matrix.

Welke pil zou jij eigenlijk nemen? De rode, die je uit de illusies doet ontwaken, of de blauwe, die je de werkelijkheid doet vergeten? Ik vrees dat de meeste mensen voor de laatste pil zullen kiezen, al zullen ze dat natuurlijk nooit toegeven.

Het is zo jammer dat er een tweede en een derde deel moesten komen. Die halen toch een deel van de glans van The Matrix weg. Daarbij trek ik één film met houtenklaas Keanu Reeves nog wel, maar een hele trilogie? Dan nog liever drie films met hobbits!

Metropolis (Fritz Lang, 1927)
Het eerste wat ik ooit van deze scifi klassieker zag, waren beelden die gebruikt werden in de videoclip Radio Gaga van Queen. De beelden lieten me nooit meer los: ik ben erg dol op het gebruik van schaalmodellen in films en de futuristische stad in Metropolis wordt mede verbeeld door schaalmodellen. Verder bevat deze Duitse film uit 1927 prachtige beelden. Zoals de scène waarin de gouden vrouwenrobot tot leven wordt gewekt.

Metropolis, toen de duurste Duitse film ooit, is een dystopisch verhaal dat zich afspeelt in de toekomst. Het verhaaltje, dat geschreven werd door de vrouw van regisseur Fritz Lang, zit simpel in elkaar en de boodschap is duidelijk, maar naïef: de arbeiders en de elite (het hoofd) vinden elkaar in het hart.

Er zijn heel wat verschillende versies van deze film, maar ik geef de voorkeur aan de versie van Giorgio Moroder, die er een aardige Hollywoodachtige versie van wist te maken. Maar smaken verschillen natuurlijk.

Mulholland Drive (David Lynch, 2001)
Wat, alweer een film van David Lynch in mijn film A-Z? Jazeker. Dit is een van de meest toegankelijke films van meneer Lynch en wat een hartzeer laat hij ons zien. De geflopte actrice Diane Selwyn (Naomi Watts) voelt zich verraden door haar vriendinnetje en construeert een heel romantisch verhaal voordat alles in duigen valt en ze zelfmoord pleegt. Of zoiets, want net als bij het andere filmwerk van Lynch zijn er meerdere interpretaties van het verhaal mogelijk. Is dat erg? Nee, dat maakt het alleen maar voor de hand om de film nog eens te gaan zien. En dat is geen straf. Prachtig gefilmd, met twee prachtige hoofdrolspeelsters. Intrigerend ver voorbij het moment dat het laatste frame zichtbaar is.


De volgende Film A-Z is vrijdag 16 juli. Voel je vrij om tot die tijd jouw favoriete M-titels met ons te delen.

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

16 reacties op “Film A-Z: M”

Nee, Willem, ik vind Memento geen kutfilm zoals Kabouter Wesley. (Wel leuke Wesley aflevering trouwens.) Vond Memento indertijd bijzonder, maar het is niet zo’n film die ik tig keer ga kijken. Dat heb ik wel vaker met gimmick films. Als je de gimmick eenmaal kent, is de spanning wel weg.

Mooi lijstje. Ben het er mee eens.
Mijn toevoeging:
Midnight Run, hilarische actiethriller met Robert deNiro. De juiste jaren 80 Humor.

oooooh eindelijk de M en eindelijk kan ik 2 van mijn alltime favorieten kwijt!!!
ok. zit je er klaar voor? nummer 1.
Mermaids. Cher, winona ryder en een hele jonge christina ricci. Verknipte moeder die op zoek is naar man en telkens als t mislukt pakt ze t hele boeltje in en verhuizen ze naar een willekeurige andere stad in Amerika. Vinden de kinderen natuurlijk niet leuk. film is uit 1990 maar speelt zich af in jaren 60. Moeder cher is onwijze slet. Tienerdochter Winona wil het klooster in. Fantastische film!!! zie hier trailer http://www.youtube.com/watch?v=PHuvncyz3xs

nummer 2.
Muriels wedding!!! met toni colette (in her shoes, about a boy, little miss sunshine). Over onwijze loser Muriel. met liedjes van abba. hilarisch! trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=FCvTCPWDnA0&feature=related

Bedankt voor je titels. Niet echt mijn soort films, maar dat hebben we al vaker gemerkt bij dit film A-Z, dat jij en ik wat films betreft een andere smaak hebben. Niets mis mee natuurlijk, ik zie altijd graag je toevoegingen tegemoet.

Ik dacht dat ik mijn lijstje had toegezonden. Kennelijk weer verdwenen. Is een mooi lijstje, volgende aanvullingen:
Modern times
Mad max
the meaning of life
the mission
missery
malcolm x
mrs. doubtfire
million dollar baby
Erg afwisselend en verschillend maar om verschillende redenen voor mij de moeite waard.

ik denk meteen aan Magdalena Sisters. Intrigerend en controverseel. waargebeurde feiten over het magdalena klooster in Ierland volgens mij, iets met meisjes die opgesloten werden in dat klooster en waarmee vervelende en nare dingen gebeurden. Het verhaal is niet leuk, maar de film is ontzettend goed.

en Magnolia natuurlijk en Monster.

Meteen gekeken naar de trailer van ‘The Magdelene Sisters’, maar die ga ik zeker nog ‘es kijken, helemaal mijn film.
Verder voeg ik toe Manderlay, het vervolg op Dogville van Lars van Trier, met als enig minpunt dat in het tweede deel Nicole Kidman niet meespeelt (ja, ik ben fan van Nicole). Ik wacht al jaren op het derde deel, zeker omdat er gefluisterd werd dat zij daarin meespeelt.
Dan, Marie Antoinette, waarin Kirsten Dunst een glansrol speelt. Het gaat niet eens zozeer om het verhaal, als wel om de werkelijk waar prachtige plaatjes.
Toppertje bij de M is Match Point van Woody Allen met Scarlett Johansson. Over een foute liefde met een verrassend eind.
Dan: Mulholland Dr. & The Matrix hebben we als gezamenlijke favoriet.
Nog 1 toevoeging: The Machinist. Heel naar, maar intrigerend: An industrial worker who hasn’t slept in a year begins to doubt his own sanity.

Op naar de N!

The Machinist, ja die vind ik ook erg intrigerend. Marie Antoinette was laatst nog op televisie. Mooie film inderdaad, maar na twee keer heb ik hem wel gezien. Dat heb ik bij veel films overigens. En nieuwe Woody Allen films. Ik weet het niet: ik vond Match Point wel aardig, maar naar einde. Nu kijk ik graag naar Scarlett Johansson, maar hou zij aan haar einde komt in deze film… geen pretje om naar te kijken.

Von Trier heeft voor mij afgedaan. Hij is als filmmaker een manipulator. Dat is op zich niet zo erg maar je merkt bij hem zo duidelijk dat je emotioneel gemanipuleerd wordt, dat het vervelend is. Hoewel ik moet zeggen dat ik Dogville nog niet gezien heb, ik ben na Dancer in the Dark afgehaakt en voel weinig behoefte naar zijn misogyne cinema te kijken.

@Michael: Ik vond Dancer in the Dark ver-schrik-ke-lijk! Wat een draak van een film. Dogville is van een heel andere orde. Een hele zit en voor velen te traag, maar poe hé, boeiend tot ’t eind! Klopt dat Von Trier veel met je emotie doet, maar bij Dogville en Manderlay pikte ik dat. Bij Dancer in the Dark idd niet.

Reacties zijn gesloten.