De jonge Christiaan modelleert zichzelf naar de hoofdrolspelers van zijn favoriete films en strips. Als Lucky Luke reist hij af naar het voor hem onbekende Duitsland en als Kuifje trotseert hij een denkbeeldige woestijn die tussen hem en zijn kalverliefde ligt.
Leuk detail is dat tekenaar Blutch de jonge held ook als het betreffende stripfiguur afbeeldt in de tekenstijl die bij dat personage hoort en moeiteloos verschillende stijlen met elkaar vermengt. Maar volwassen worden ligt op de loer en op een gegeven moment zal Christiaan de maskers van zijn helden moeten afdoen. Zeker als hij verliefd wordt op Catie Borie. Of toch niet?
In Kleine Christiaan verwerkte Blutch gebeurtenissen uit zijn jeugd tot korte episodes. De stripmaker weet de denkwereld van een opgroeiend jongetje goed inleefbaar te maken en houdt het bovenal lekker luchtig. Te pas voert hij zijn jeugdhelden op als personages. Bij Marlon Brando uit de periode Last Tango in Paris neemt Christiaan zijn liefdesexamen af, terwijl hij acteur Steve McQueen hoger heeft zitten dan God en het lichaam van Farrah Fawcett aanbidt.
Dat laatste heeft de stripmaker gemeen met Michiel van de Pol, die in de striproman Terug tot Johan ook zijn door puberhormonen ingegeven voorkeur voor deze Charlie’s Angel optekende.
Blutch is het pseudoniem van Fransman Christian Hincker, die pas na de kunstacademie het striptekenen ontdekte. Beter laat dan nooit, want hij creëert bijzonder fijne strips, maar is in Nederland (nog) niet zo bekend. Jammer dus dat de uitgeverij op of in de strip Kleine Christiaan nergens informatie geeft over de maker of de inhoud van het album. Ook de omslagillustratie nodigt niet uit tot lezen. Eeuwig zonde, want je gunt iedereen het leesplezier dat Kleine Christiaan te bieden heeft.
* * * *
Blutch – Kleine Christiaan
Oog & Blik/De Bezige Bij, € 19,90
ISBN 978-90-549-2284-1
Deze recensie is ook in Zone 5300 #91 gepubliceerd.
2 reacties op “Kleine Christiaan: Opgroeien als stripfiguur”
Beetje off topic misschien, maar wat me opvalt is dat de prijs voor dit soort (volwassen, serieuze) strips behoorlijk hoog ligt, wat voor mij als breed geinteresseerde (dus niet op strips gefocuste) consument nogal drempelverhogend werkt. € 19,90 voor een boek waar je in maximaal een paar uur doorheen bent is voor mij een boel geld. Mijn entertainment-budget moet verdeeld worden over boeken, films, theater, muziek, software, electronica, etc en dan pak je toch eerder een boekje van Hallie Lama mee voor rond de 10 euro dan deze voor 20. Terwijl beide soorten strips aandacht verdienen. Misschien wel iets voor stripmakers en uitgevers om over na te denken; marge verlagen om volume te verhogen wil nog wel eens een verkoopstimulans zijn.
Ben het met je eens dat aan veel strips een hoog prijskaartje hangt. Je voorstel klinkt dan ook logisch: een lagere prijs nodigt mensen makkelijker uit zo’n strip mee te nemen. Nu is het voor een uitgever een kostbare aangelegenheid om strips uit te geven, vooral omdat de marges niet zo hoog zijn en de verkoop van dit soort boeken niet erg hoog hoeft uit te vallen. Een paar uitzonderingen daargelaten. Het is in de praktijk dus lastig om uit de kosten te komen, laat staan winst te maken. De manier van uitgeven is mede bepalend voor de prijs. Hallie’s boekje is op een goedkopere manier gedrukt dan Klein Christiaan bijvoorbeeld.