Het klassieke boek van Oscar Wilde The Picture of Dorian Gray heeft een eigentijdse verfilming gekregen. Simpelweg Dorian Gray geheten.
Het verhaal van Dorian Gray heeft me altijd gefascineerd. Het dat Dorians ziel geschoond blijft van zijn zondige handelingen, omdat de littekens van alle vuiligheid die hij uitvoert letterlijk in zijn geschilderde portret gaan zitten, heb ik altijd intrigerend gevonden. Het thema eeuwig jong blijven spreekt ook tot mijn verbeelding. Wildes roman, gepubliceerd in 1891, is daarom een van mijn favoriete boeken.
Met de verfilming van Oliver Parker ben ik niet ontevreden. Parker maakte een dynamische filmversie van het verhaal die enerzijds de sfeer meepikt van Londen in de vroege dagen van de twintigste eeuw, maar ook eigentijds aandoet.
Seks, drugs & moord
De film begint op het moment dat jongeling Dorian Gray een moord begaat en het lijk dumpt. Daarna wordt de klok een jaar teruggedraaid en zien we dat de latere moordenaar een verlegen, ietwat wereldvreemde jongeman is die zijn eerste stappen in het Londen van het laatste decennium van de negentiende eeuw zet. Al snel laat hij zich beïnvloeden door de levenswijze van Lord Henry Wotton die vindt dat je van alle geneugten des levens ten volle moet genieten. Dat de leerling de meester uiteindelijk overtreft komt vooral omdat Wotton zijn theorie graag predikt, maar lang niet altijd naleeft omdat hij daar toch te laf voor blijkt te zijn. Dorian verliest zich echter in een wereld vol lust, egoïsme en hedonisme.
Colin Firth speelt op heerlijk aanstekende wijze de cynische Wotton. Ben Barnes zet een verdienstelijke en onderkoelde Gray neer. Zijn Dorian is kleurrijker en minder stijf dan hoe Hurd Hatfield de jonge aristocraat in de filmversie uit 1945 gestalte gaf. In die toneelmatige versie wordt voor schrikeffect het schilderij in felgekleurde technicolor getoond, terwijl de rest van de film in sober zwart-wit is gedraaid. Wat overigens normaal was voor die tijd.
In Parkers versie wordt het portret echt een levende entiteit. Dit doet hij door op effectieve wijze een subjectief point-of-view shot vanuit het schilderij te tonen. De maden die uit de verf kruipen en een creatief gebruik van digitale effecten maken de illusie compleet.
Overigens schiet de digitale toverij soms wat tekort, zoals in het openingshot van Londen. Dit craneshot begint met een panorama van de stad waarna de camera langzaam naar beneden gaat en de straat van Dorian Grays huis toont. Het beeld voelt te digitaal geschilderd aan, wat een laag budget doet vermoeden. Voor CGI-effecten geldt immers net zo goed als voor een halsketting dat de zwakste schakel de kracht van het geheel bepaalt.
DVD
De film uit 2009 is recent door entertainment one op dvd uitgebracht. Helaas ontbreken er extra’s op de schijf. Ook is het niet mogelijk om bij het opstarten meteen naar het hoofdmenu te gaan, maar moet je eerst alle trailers skippen voor je met de film kunt beginnen. Dat is nogal ergerlijk en komt bij Nederlandse versies van DVD’s helaas te vaak voor.
4 reacties op “Filmrecensie: Dorian Gray”
Ontbreken er extra’s op een koop-dvd? Schande! Juist dat maakt het aantrekkelijker een dvd te kopen in plaats van deze te huren. Wat de trailers betreft. Die spoel ik altijd versneld door. Irritant, maar goed te doen. Al is de skip trailer functie op Disney video’s natuurlijk veel prettiger.
Ik heb al in geen tijden meer dvd’s gehuurd. Meestal wacht ik een paar maanden tot ze afgeprijsd in de bak liggen, dat kost bijna net zo veel als huren. Maar geen extra’s op een dvd vind ik inderdaad wel jammer. Een boeiende docu over Oscar Wilde en zijn werk had niet misstaan me dunkt.
Helemaal mee eens, ik krijg altijd te neiging om bij recensies een dvd/bd helemaal de grond in te trappen als er geen extra’s op staan. Want waarom zou ik een product nog een keer (laten) recenseren als het niet anders is dan de versie die drie maand eerder in de bios te zien was? Terwijl, in geval van eOne diezelfde releases in het buitenland vaak wel vol staan met extra’s…
Overigens vond ik dit best een aardige film 🙂
Waarom zouden ze eigenlijk die extra’s weglaten, denk je? Als je toch de rechten op de film hebt in de benelux waarom niet de volledige schijf uitbrengen om te voorkomen dat de liefhebbers hun exemplaar uit Engeland laten opsturen?