Categorieën
Film

De synthesizer-sound van Harold Faltermeyer

Zou Harold Faltermeyer nog leven, vroeg ik me van de week af. Faltermeyer maakte furore in de jaren tachtig als componist van soundtracks van films als Beverly Hills Cop (I+II) en Top Gun. Het thema Axel F is misschien wel het bekendste dat hij ooit gemaakt heeft: probeer het synthesizerdeuntje maar eens uit je hoofd te krijgen als je het weer eens hebt gehoord. Eigenlijk geldt dat voor wel meer van Faltermeyers werk. Catchy tunes met een stevige hook. Zoals het hoort eigenlijk.

beverly hills cop 2 logo

De soundtrack van Beverly Hills Cop II (Tony Scott, 1987) zat een lange tijd in mijn hoofd tijdens mijn vroege, jeugdige dagen. De film zag ik tig keer. Ik was er als kind dol op. Eigenlijk zou ik de musical score graag op cd willen hebben, maar voor zover ik weet is die nooit uitgebracht. Van de film bestaat wel een collectie – zeer gedateerde – songs, maar die heb ik al en draai ik eigenlijk nooit. Maar in de synthesizers van Faltermeyer heb ik de laatste tijd ontzettend zin.

beverly_hills_cop_2_shoot_it

Gelukkig biedt ook hier het web uitkomst. Er staan tracks van Beverly Hills Cop II op YouTube. Sommige lijken uit het geluidsspoor van de film geknipt waarbij achtergrondgeluiden en dialoog digitaal zijn uitgefilterd. Soms hoor je nog wat geluidseffecten op de achtergrond.

Toch jammer dat die soundtrack van Faltermeyer nooit is uitgebracht. Nou ja, doen we het voorlopig met YouTube.

Overigens leeft Faltermeyer nog. Hij woont tegenwoordig in München. Jarenlang maakte hij geen Hollywoodsoundtracks, maar Kevin Smith strikte hem in 2010 voor zijn film Cop Out.

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

7 reacties op “De synthesizer-sound van Harold Faltermeyer”

Een beetje ook zoals Jan Hammer te werk ging. Met dezelfde electronische Simons drums er doorheen. Het enige was dat Jan Hammer eigenlijk met zijn synth de hele tijd een gitaar na wilt doen. Harold is minder van de solo’s.

Het heeft een sterke link met ons Duitse Kraftwerk. Logisch want Hammer is vanTsjechische afkomst. En Faltermeyer komt uit München. De Duitse invasie dus. Kraftwerk in Hollywood maar dan wat platter. Zo gaan die dingen.

Nederland heeft ook een gave muziektraditie. Turks Fruit enzo. Wel jammer dat ik steeds vaker van die zoutloze meuk hoor die nergens een Nederlandse eigenheid vertoont.

Gebruikte Jan Hammer geen gitaar dan? Ik kan me een videoclip herinneren waarin hij wel een gitaar vasthield. Met het werk van Kraftwerk ben ik niet zo bekend, maar nu wel nieuwsgierig geworden.

Wat de Nederlandse soundtracks betreft kan ik me weinig boeiends herinneren, behalve inderdaad misschien de mondharmonie van Toots Thielemans. Het werk van Henny Vrienten vind ik niet zo bijzonder wat dat betreft. Volgens mij ligt hier een schone taak voor De Raaphorst.

Het is een toetsenist die bekend staat om zijn *doet gitaar na*. Heeft ook vaak zo’m omhang synth gebruikt. Miami Vice is allemaal syntesizer.

Qua Nederland: Rogier van Otterloo. Geniale muziek. Enorm. Check het 🙂

Reacties zijn gesloten.