Categorieën
Media

Pinkpop 2009: Notities vanaf de bank

Nou ben ik geen supergrote Pinkpop-fan. Toch vind ik het wel leuk om vanaf de bank bijzondere acts mee te pikken. Dat kun je tegenwoordig beter online doen.
Vroeger was je dan aangewezen op de compilatie-uitzendingen op televisie. Die viel op zondagavond redelijk tegen. Er werd toegewerkt naar het optreden van The Boss. Interviews met een paar kenners voordat het optreden van Bruce Springsteen eindelijk werd uitgezonden. The Boss had er zin in en was op dreef. Een echte vakman. Helaas werden er maar een paar nummers uitgezonden. ‘De rest krijgen jullie morgen te zien,’ zei Eric Corton. ‘Er is nog veel meer materiaal gedraaid.’ Wat een onzin, waarom werd alles niet in één keer getoond? Nou ja, ik snap het wel. Aangezien de publieke omroep net zo hongerig naar reclame-inkomsten is als een commerciële omroep is het natuurlijk veel lucratiever om het optreden van een grote ster in tweeën te delen. Dat is weer een extra blokje commerciële onzin die ze de kijker kunnen slijten. Ook zullen de programmamakers zeggen dat ze een dwarsdoorsnede van het programma willen tonen en dus met de beperkte uitzendtijd een keuze moeten maken. Prima, maar dan hadden ze wat mij betreft Madness kunnen overslaan en die tijd aan The Boss mogen besteden.
Het optreden van Madness was namelijk een droevige vertoning. Een stelletje gare mannen van middelbare leeftijd die de hippe skanummers van weleer ten gehore brachten. De teksten van Madness horen gezongen te worden door rebelse jongens, niet een stel uitgezakte heren die om hun pensioen veilig te stellen weer het podium zijn opgeklommen. Wie goed keek, kon de rollators van de heren in de coulissen zien staan. Afknapper.Nee, neem dan The Killers: Een energiek optreden van een goede band. Staat als een huis.
Het was leuk om Krezip weer op het podium van Pinkpop te zien spelen. Dat is immers de plek waar ze ooit doorbraken met het nummer ‘I would stay’. Een nummer dat Jaqueline en co. nu ook weer speelden. Net als toen zong het publiek volborstig mee. Een mooi moment op herhaling, waarmee de cirkel rond was. Terecht natuurlijk dat Krezip in het afscheidsjaar nogmaals in Landgraaf kwam opdraven. Het is vreemd dat de band alleen weer ter vervanging van een band mocht optreden. Dit keer omdat Depeche Mode niet kon komen. Twee jaar geleden omdat cokehoofd Amy Winehouse niet nuchter te krijgen was. Volgens de berichtgeving op de site van Pinkpop was een afscheidsoptreden niet mogelijk omdat het programma overvol was. Onzin natuurlijk, want in dit geval is dat simpelweg een kwestie van de juiste keuzes maken.
Ook van Krezip was er op tv trouwens maar een deel van het optreden te zien.

Krezip op Pinkpop. Iconografisch plaatje. (Bron: NLpop.blog.nl)

Gelukkig biedt internet tegenwoordig uitkomst. Op de site 3voor12 zijn optredens integraal terug te kijken in prima beeld- en geluidskwaliteit. Ik zou bijna zeggen dat je je tv-abonnement kunt opzeggen, ware het niet dat niet alles op 3voor12 te zien is. (The Boss ben ik er bijvoorbeeld nog niet tegengekomen.) Dit heeft weer alles te maken met uitzendrechten. Maar wat er te zien is, is wat mij betreft superieur aan de compilatie-uitzendingen op de Nederlandse televisie. En voor extra aparte opnames kun je altijd nog op YouTube terecht.

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

16 reacties op “Pinkpop 2009: Notities vanaf de bank”

deel helemaal je menig.. madness was echt niet leuk! krezip daarin tegen wel en ook op internet gevolgt… ik ben benieuwd naar vanavond of het allemaal wat interessanter is dan gister op tv.. groetjes Tamara

Deel je mening helemaal NIET!
Madness was erg leuk. Niks mis met die muziek en juist super om weer eens terug te zien en horen. Fuck leeftijd, moet juist jij toegeven met je enthousiasme voor Bruce Springsteen. Díe is pas oud! Spreek je jezelf tegen, Mike!
En Krezip moeten ze verbieden. Gelukkig zagen ze dat zelf al in. ZIjn we nu alsjeblieft voor altijd verlost van die saaie niets-aan-de-hand muziek? Bah!

Ben het wel met je eens dat Pinkpop via TV langste tijd gehad heeft. IK wil bepalen wat en wanneer ik het zie. Lang leve het internet en de fijne mensen van 3VOOR12 en VPRO Digitaal! (;))

@Mennomail: Ik spreek mezelf helemaal niet tegen. The Boss maakt tegenwoordig nog steeds nieuwe muziek en teert niet alleen op oude successen uit de jaren tachtig. Springsteen is nog steeds spring levend en weet nog steeds met interessant nieuw materiaal op de proppen te komen. Dat maakt Madness juist zo droevig: een stelletje oude mannen die nog steeds de muziek spelen van toen ze tieners waren. Bah! Rollator ska.
En over Krezip zullen jij en ik het nooooit eens worden.

Laten we Krezip dan maar heel snel vergeten. Maar je spreekt jezelf wel degelijk snoeihard tegen. Madness heeft net een erg lekkere gloednieuwe plaat uitgebracht (zie http://www.eeuwigweekend.nl/2009/05/30/suggs-and-the-city/)! En Bruce speelde ook muziek van toen. Come on!

Mijn hoogtepunten van Pinkpop ’09 tot nu (rest kijk ik later wel rustig) zijn overigens: Elbow (metstip op 1), Novastar en Madness. Vond The All American Rejects ook best geinig. En natuurlijk, Bruce was ook erg lekker.

@Mennomail: Nieuw materiaal of niet en fijn voor je dat jij het leuk vindt: ik zit er niet op te wachten. Bovendien klonk het gister nergens naar bij Madness, zelfs niet zoals de oude hits vroeger klonken. Daarbij staat wat mij betreft één nieuwe plaat (The dangerman sessions ervoor stamt alweer uit 2005) wat mij betreft niet in verhouding met de hoeveelheid die Bruce sinds zijn doorbraakt heeft geproduceerd. Dus come jij maar on! 🙂

Ik heb vandaag alleen Snow Patrol gezien en vond dat erg goed. (Was de hele dag op pad.) Morgen maar even 3voor12 checken.

Een nieuwe plaat of dertig nieuwe platen, maakt niet uit. Bruce en Madness speelden beide oude en nieuwe nummers en zijn allebei oud, Suggs zelfs 2 jaar jonger dan Bruce!
Maar goed, ik denk dat wij het niet eens gaan worden. Geeft ook niet. Zijn belangrijkere zaken. Zoals het biertje dat ik nu opentrek en een vliegtuig dat in de oceaan stortte vandaag…

@Mennomail: Het gaat mij niet zo zeer om leeftijd, want er zijn wel meer goede oude knarren die nog steeds glanzen op het podium, maar wat mij betreft behoort Madness daar dus niet bij. Maar dat lijkt me duidelijk. En inderdaad, er zijn belangrijker zaken. Bovendien smaak persoonlijk en alle clichés die daarbij horen.

Proost!

‘Een stelletje gare mannen van middelbare leeftijd die de hippe skanummers van weleer ten gehore brachten. De teksten van Madness horen gezongen te worden door rebelse jongens, niet een stel uitgezakte heren (…)’

Jezelf beter verdiepen in een band voordat je er een oordeel over velt zou aardig zijn. Zoals al eerder werd opgemerkt hier, heeft Madness veel meer uitgebracht dan alleen One Step Beyond… en is er een nieuwe plaat uit.
Waarom hun teksten door rebelse jongeren zouden gezongen moeten worden is mij ook onduidelijk, vermoedelijk nooit echt geluisterd naar een (oud) nummer als Embarrassment (fascistische reacties op de geboorte van een zwart kind in de buurt). Dat mag niet door artiesten van 50 worden gezongen en teksten van het niveau ‘Baby I love you’ wel…?!
Toegegeven, Madness staat een heel eind af van een clichématige en humorloze artiest als Bruce Spingsteen, die nog steeds alles doet wat van een popster wordt verwacht, maar dat maakt de band dan ook een stuk verteerbaarder.

Robert

@Anoniem/Robert: Van mij mag je Madness de beste band in de wereld vinden en je dagen slijten met het luisteren van hun albums. Good for you.

Wat ik met mijn stuk duidelijk wilde maken (en nog maar een keer voor alle gevoelige Madness-fans die via google het stuk nog zullen vinden): ik vond het een brak optreden van die band en de indruk die dat optreden mij gaf heb ik beschreven.

Een beetje makkelijk om mensen die het niet met je eens zijn 'gevoelig' te noemen, volgens mij gaf ik vrij rationele, feitelijke redenen.
Als je het niks vindt, prima, maar de redenen die je gaf waren gebaseerd op aannames.
Madness treedt al sinds 192 regelmatig op, heeft zelfs een eigen festival in Londen (Madstock) en maakt ook nog steeds platen. Dat je dat niet weet kun je de band moeilijk verwijten.
En mag een band na een bepaalde leeftijd hun oude werk niet meer spelen? Wie gaat daar precies over?
De Buena Vista Social Club brak pas door toen ze bejaard waren en ze speelden ook nog steeds de nummers die ze vroeger speelden…
Maar wel sympathiek dat ik (en anderen) nog steeds naar Madness mogen luisteren (al luister ik ook naar andere muziek 😉

Robert

Hoe kun je nou een recensie schrijven over acts op Pinkpop als je er zelf niet eens bij bent geweest? En natuurlijk wordt niet alles op tv uitgezonden. Misschien moet je volgend jaar eens een kaartje kopen? Gelukkig schrijf je over het algemeen betere stukjes.

Correctie:

Dat Madness sinds het jaar 192 weer optreedt zou betekenen dat het een wel erg fossiele band is, dat moet zijn 1992.

Robert

Ha Mike, stiekem deel ik je mening ook niet helemaal – ik vond Madness erg indrukwekkend. Misschien doordat ik een broekie ben, maar het was een erg leuk optreden, zelfs halverwege het veld.
Ik heb het ook teruggekeken op TV, en dat voelt toch wel anders.

Krezip vond ik wel ontroerend. Halverwege gilde ze "Jongens, zal ik m'n baby laten zien? Ik ben zo trots!". Volgens mij is het trouwens twee jaar terug dat ze invielen voor Amy Winehouse…)

De optredens die ik echt nooit meer vergeten ga zijn die van Elbow, Rowwen Hèze (jeugdsentiment, nu al!) en uiteraard Springsteen, wauw hé. Ook De Staat waren beter dan verwacht. Vooral de Kooks en Anouk vielen mij tegen… Haha, kan eindeloos doorpraten. Het was een mooie Pinkpop, ook al ontbraken de Counting Crows. ; )

@Emma: Hey Em, leuk je weer van je te horen op de site!

Ik heb er natuurlijk geen bezwaar tegen als mensen een andere mening hebben dan ik. Lijkt me prima.

Sinds dit artikel heb ik me echter voorgenomen niet meer te reageren op mensen die anoniem ondertekenen. Ik vind dat je minstens kunt laten weten wie je bent als je commentaar geeft op iemands stuk.

Daarnaast verbaast het mij iedere keer als mensen de behoefte voelen om hun band/artiest/filmmaker meteen te verdedigen als je een keer schrijft dat je het niets vindt. Het lijkt wel alsof sommige lui het internet afgooglen opzoek naar recensies om daaronder hun mening te zetten. Ik zie mezelf bijvoorbeeld ook niet op zoek gaan naar recensies van het optreden van Krezip of Bruce om mijn gelijk te halen als de inhoud me niet aanstaat. Of onder een gepassioneerde recensie van een album van weet ik veel schrijven dat ik de betreffende artiest kut vindt. Ik ga daar geen energie insteken. Iedereen vindt maar wat hij wilt.

En je hebt gelijk: Krezip in plaats van Winehouse was alweer twee jaar geleden. Heb ik aangepast. Thanx!

Van Anouk heb ik maar heel kort iets gezien: vond ik ook niet om over naar huis te schrijven. Maar goed, ik bewonder de dame wel, al heb het meestal na een paar nummers wel weer gezien.

Reacties zijn gesloten.