No more Hyves, part deuxEnkele maanden geleden schreef ik een column over het opzeggen van mijn Hyves-account. Een van de lezers die recent op het stukje reageerde, vroeg zich af waarom iemand überhaupt de behoefte zou hebben om een lading persoonlijke gegevens op het internet te plaatsen in een profielpagina van Hyves. Een goede vraag die wat mij betreft sociologisch uitgezocht mag worden. In een reactie op een recente column vroeg iemand zich af waarom ik wel blog bij Google, maar het vervelend vind om mijn gegevens af te geven aan Hyves. Daar heb ik wel een antwoord op.
Voor mij zijn Hyven en Bloggen twee heel verschillende dingen. En wel hierom:1. Ik bepaal zelf bij het bloggen welke privé-gegevens ik prijsgeef. Lezers van dit blog zullen weten dat het merendeel van de posts gaan om media, strips en films. De stukjes hebben dikwijls een persoonlijke insteek, het zijn dan ook vaak recensies of observaties. Daar ben je filmwetenschapper voor. Posts die meer over de persoonlijke levenssfeer gaan geven eigenlijk niet zo veel prijs en zijn vaak in een verhalende vorm gegoten. Ze zijn waarheidsgetrouw, dat wel, maar strikt gedoseerd. Natuurlijk kun je op Hyves zelf ook bepalen wat je wel en niet prijsgeeft, maar het is wel de bedoeling zoveel mogelijk van jezelf te laten zien. En alles achter een slotje verbergen, een pseudoniem nemen: het kan allemaal, maar gaat in tegen het principe van Hyves om alles te delen met je vrienden. 2. Ik kan me niet vinden in de cultus van het zoveel mogelijk vrienden verzamelen. Of zoveel mogelijk connecties met anderen te tonen. Dit sociaalexhibitionisme is niet meer dan een populariteitswedstrijd en ik zit niet meer op de middelbare school.3. Het is waar dat Google heel veel gegevens verzamelt, gegevens die wellicht commercieel interessant voor ze zijn. Maar aan mijn blog verdienen ze geen cent. (Ik ook niet trouwens, maar daar doe ik het ook niet voor.) Ik heb geen banners op mijn pagina staan, geen Google-ads of andere commerciële tie-ins. En de gegevens die ik prijsgeef aan Google zijn zoals gezegd strak geregisseerd. (Wat ze met de gegevens van mijn zoekacties doen is een andere kwestie.) Op Hyves is iedere profielhouder een potentiële gouden kip voor de beheerders van Hyves. Iedereen die op zijn Hyves-pagina aangeeft welke merken hij adoreert is een potentiële klant die benaderd kan worden. In de marketingwereld zijn gegevens van mensen goud waard en worden profielen, cv-databases, etc. voor veel geld verkocht. Iedere Hyver maakt het netwerk méér waard. Als het geheel wordt verkocht aan een andere partij, steken Spanjar en zijn posse veel geld in hun zak. Dat is natuurlijk slim zakendoen en dat kun je ze niet kwalijk nemen. Alleen wil ik daar geen deel van uitmaken. 4. Bloggen is voor mij vrijheid. Ik kan zelf de pagina opmaken zoals ik hem wil hebben en het template aanpassen waar ik wil. Voor zover ik weet is Hyves nogal beperkt. Bovendien ziet bijna alles op Hyves eruit alsof het bestemd is voor kinderen uit groep vier. En Blogger is niet traag.Het evangelie van Hyves in boekvorm
Recent las ik het boekje Hyves van Eva Kol. Kol werkte eerst als stagiair bij Hyves en was later ook medewerker. Het boekje is een bewerking van haar scriptie. In Kols boekje zijn weinig kritische noten te vinden, het lijkt wel of ze de Blijde Boodschap verkondigt. Het glas is altijd halfvol. Als er beschreven wordt dat Hyves te kampen heeft met traagheid, wordt er opgemerkt dat het vroeger veel erger was. Waar dus niet mee gezegd is dat Hyves nu niet meer traag is, alleen minder traag dan eerst. De toon van het boekje werkt aanstekelijk. Halverwege had ik bijna de neiging om een nieuw profiel aan te maken. Kol plaats Hyves wijselijk wel in de bredere context van het fenomeen social networks. Maar goed, dat mag je dan ook verwachten van een communicatiewetenschapper. Tot slot moet iedereen natuurlijk doen waar hij zelf zin in heeft. Het hebben van een Hyves-profiel heeft veel voordelen. Al is het alleen maar dat vijf miljoen Nederlanders zich hebben aangesloten bij dat netwerk. Dat zijn een hoop potentiële lezers, geliefden, vijanden en spammers en stalkers. Dus, voor de Hyves-adepten die vinden dat non-liefhebbers van de netwerkmaffia niet moeten zeuren en dan maar gewoon geen profiel moeten aanmaken (ik parafraseer nu even een van de reacties op het vorige stukje): ga lekker je gang met je te uiten op Hyves of waar dan ook, dan doe ik dat fijn op mijn eigen blog.Wat mij betreft genoeg geneuzeld over Hyves.Update:
- De Blije Blogger heeft in april een heel effectief stukje over Hyves geschreven.
- Jeroen Mirck (Nieuwe Media blog) werd recent ook benaderd over het vrijgeven van privacygevoelige informatie op het interpret.
Lees ook (of vooral niet):
13 reacties op “Weblog: Hyves versus Blogger”
Ik vind dat je een sterk artikel hebt geschreven. Ik zit op dezelfde golflengte als jij.
Online netwerken is het netwerken van de toekomst, naar het schijnt. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je mee moet doen aan die hype.) Tegenwoordig is iedereen wel online, met een blog of op Hyves.
Als jij genoeg hebt aan je blog, dan zij het zo.
Ik vind Hyves alleen leuk omdat ik er bekenden van vroeger tegenkom die ik anders nooit meer spreek, maar aan het wedstrijdje wie de meeste vrienden heeft doe ik overigens niet mee (het inspecteren van ex-vriendjes des te meer ;-)). Daarbij link ik mijn blog door naar Hyves zodat ik een groter bereik heb.
Verder is het dacht ik zo dat Google verzamelt, en niet verzameld (eerste zin na de derde punt)
Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat er nog mensen rondlopen die niet aan de hype Hyves meedoen. 🙂
@Marcel & Aukje: Voor jou ook geen Hyves dus 🙂
@Tralajanna: Thanx, d is gecorrigeerd. Wat het tegenkomen van oude bekenden betreft: dat mes snijdt wat mij betreft ook aan twee kanten. Ook mensen waarmee je niet meer in contact wil komen, kunnen je vinden – ook al hoef je die “vrienduitnodigingen” natuurlijk niet te accepteren, ze kunnen wel van alles over/van je lezen als je een openbaar profiel hebt.
Ja, en nu genoeg hyves! Ik word gek van al die spam in mijn mailbox met de vraag of ik vriendjes wil worden van en op Hyves, en van mensen die vragen of de ander hun ‘krabbel’ heeft gelezen. >_<
Ik ben gisteren met Hyves gestopt. Ik was er eigenlijk gewoon klaar mee.
En sinds een maandje blog ik! Heerlijk!
Ik denk dat het bij hyves voornamelijk te maken heeft met of je elkaar kent en bij bloggen gaat het meer om overeenkomsten in interesses.
Al kan dat prima naast of bij elkaar bestaan, ik prefereer bloggen, omdat ik het leuk vind om iets te melden over zaken die me interesseren en dat daar mensen op af komen die dat delen. Of die persoon dan een bekende is of niet is wat mij betreft daaraan ondergeschikt.
By the way; leuke blog heb je! 🙂
@De Blije Blogger: Thanx!
Ik hoop dat het meevalt met de afkickverschijnselen. 🙂
Ik las op je blog dat je je al een tijdje zat te irriteren aan Hyves. Welcome to the blogosphere!
Ik ben het deels met je eens, alleen voor wat punt drie betreft sla je wel de plank mis.
Op het moment dat je Google gebruikt om te bloggen dan moet je je realiseren dat Google geen free open-source cultus is, maar een puur commercieel bedrijf. Jouw gegevens (interesses, schrijven en informatie) wordt deel van hun database.
Deze database vormt een goudmijn in de informatiemaatschappij (lees: informatie als handelswaar) waarin we tegenwoordig leven.
Het is dus te kort door de bocht om te zeggen dat Google er geen cent aan verdient 😉
Overigens misschien een boek wat jou zal interessen: The cult of the amateur van Andrew Keen (How today’s internet is killing our culture and assaulting our economy). Een sober boek, zeer kritusch over deze informatiemaatschappij, maar staan zeker interessante dingen in
@Michel: Ongetwijfeld zal Google aan de services die ze aanbieden verdienen, maar dat vind ik ook wel terecht. Ik vind Blogger bijvoorbeeld een heel fijne blogprovider. Ook vind ik het geen probleem om iets toe te voegen hun database. Google zorgt ervoor dat mensen mijn blog vinden door een strakke indexering. Bij Hyves heb ik altijd meer het gevoel doordat het om profielen gaat dat je toch meer een merkkindje en melkkoe bent als gebruiker. In ieder geval gebeurt dat bij Google veel subtieler 🙂
Bedankt voor tip: ik ben bekend met het werk van Keen en heb wat stukken over hem gelezen en interviews.
Ben ik weer 😉
Met betrekking tot het vergelijk “Hyves vs Google blog” zit natuurlijk een groot privacy verschil. In het geval van Hyves schend je (in mijn ogen) je eigen privacy. Jij plaatst je persoonlijke gegevens waar jan en alleman (mits geautoriseerd, wat vaak wel zo is) ze kan zien.
Google is echter de enige die de link tussen jouw blog en je zoekopdrachten legt.
Beide vormen zijn inbreuk op je privacy, maar in mijn ogen kies je er op hyves voor.
Zoals tralajanna aangeeft zal de/een toekomst best bij online netwerken liggen. Echter is het dan in mijn ogen nog steeds de vraag of je moet weten dat ik het liefste kersenjam uit Tiel heb en schoenen van Allstars draag… Of dat het gaat over hetgeen ik jou kan bieden.
En dat laatste, is dat eigenlijk niet gewoon een website? Waarop ik aangeef wat ik te bieden heb?
Tenslotte wou ik ook nog iets kwijt over de bekenden van vroeger. Zal er niet een reden zijn dat je die mensen niet meer spreekt? Als je er belang aan had gehecht om contact te onderhouden dan had je dat wel gedaan..
Met 2 eens…ik zit daar ook, maar het gaat alleen om verzamelen…
Heey mensen,
Ik heb een site gevonden die nog meer kan als hyves. kijk maar eens op http://www.skwint.nl, ik denk dat dit echt de toekomst is. Je kunt hier namelijk nog beter in contact staan met je vrienden.
Groetjes
@Anoniem: Het ziet er voorlopig desolaat uit op die site van je. En als het hetzelfde is als Hyves – digitaal knuffelcontact – laat dan wat mij betreft maar zitten.