In 1971 ontvluchtten The Rolling Stones Engeland omdat ze een te hoge belastingaanslag moesten betalen. Ze settelden zich in Frankrijk. Tot chagrijn van Charlie Watts die geen woord Frans sprak. In ballingschap namen ze het album Exhile on Main Street op. Dit album kreeg recent een opgefriste re-release op cd en vinyl. Een schijfje op de 2-cd bevat 10 bonustracks waar oorspronkelijk geen plaats voor was op het dubbelalbum.
Ik heb de cd een paar dagen in huis en ben er zeer in mijn nopjes mee. Mooie, soulvolle tracks, wat bluesachtige nummers, country en een vleugje pop. Een eclectische, maar bovenal sfeervolle plaat. Dit komt mede door het verhaal erachter, wat het geheel een extra romantisch tintje geeft. Romantisch in de zin van Rock-‘n-roll welteverstaan.
Een tijdje geleden zag ik bovenstaande documentaire over hoe dit album tot stand kwam. De Stones voerden hele jamsessies in de kelder van het huis van Richards, een luxe villa met de naam Nellcôte, in Villefranche-sur-Mer, in de buurt van Nice. Daar de kelder uit allemaal kleine ruimtes bestond, stonden de bandleden vaak apart van elkaar te spelen. Net als in een echte studio, maar met dit grote verschil dat de ruimte wat betreft akoestiek te wensen over liet. De nummers werden met mobiele studiowagen opgenomen. Later werden ze af gemixt in een geluidsstudio in Los Angeles.
Opnames vonden vooral ’s nachts plaats, maar lang niet alle Stones waren altijd aanwezig. Zelfs Richards, die dus alleen de trap af hoefde te lopen, was geregeld afwezig door zijn zware heroïnegebruik.
Inspirerend
De documentaire toont boeiende beelden van de Stones in actie. Ik hou erg van dat soort documentaires waarin je kunt zien hoe een creatief werk tot stand komt. De serie Classic Albums heb ik indertijd ook met veel plezier gekeken. Boeken waarin opnamesessie minutieus worden beschreven verslind ik met plezier. Sommige schrijvers weten de gebeurtenissen namelijk zo goed op papier te zetten dat je een duidelijk beeld krijgt van wat zich in de studio heeft afgespeeld. Dat doet de documentaire over Exhile on Main Street ook. Dit soort verhalen inspireren mij weer om zelf dingen te gaan maken.
Als je naar de plaat luistert met de beelden in je achterhoofd, hoor je des te meer de typische akoestiek van de kelderruimte. Je krijgt een impressie van de lange, hete nachten waarin met moeite en passie de tracks aan de analoge tape werden toevertrouwd. Kunst in wording. Kunst gemaakt in ballingschap. Prachtig.
Hieronder een fragment van Nova waarin Mick Jagger nadere uitleg over het album geeft:
Op de wikipagina is meer te lezen over de boeiende ontstaansgeschiedenis van dit album.
3 reacties op “In de ban van Exile”
Heb de documentaire laatst ook gezien en begrijp precies wat je bedoelt. Mick Jagger zegt in mijn herinnering ook ergens dat ze nooit zullen weten wat de rol van drugs was bij het creatieve proces omdat ze de plaat niet nog een keer kunnen maken zonder drugs. Met andere woorden: er is geen vergelijkingsmateriaal. De invloed van de drugs blijft voer voor speculatie. Ik ben geen Stones fan maar als ik een CD van ze zou kopen dan zou het deze zijn.Mooi stukje Michael.
Daar benoemt Jagger een goed punt. Het is ook niet zo belangrijk of bepaalde kunst nu wel of niet onder invloed van drugs wordt gemaakt. In principe wordt kunst namelijk altijd ‘onder invloed’ gemaakt. Of het nu drugs, een muse, waanvoorstellingen of simpelweg inspiratie is dat de creatieve drift voortbrengt. Ik ben geen Stones-fan in de klassieke zin van het woord, dan eerder een echte Beatles-fan, maar vind aardig wat nummers van de heren toch wel erg goed. Ik kan je deze cd dan ook van harte aanbevelen, misschien haal je er net zo veel uit als ik.
[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door bianca spierenburg. bianca spierenburg heeft gezegd: RT @MichaelMinneboo [nwe blogpost] In de ban van Exile http://goo.gl/fb/rYx8S […]